Lulesamisk bokbuss

Standard

Idag parkade en lulesamisk bokbuss som har sitt hemgarage i Norge (norska delen av Sápmi) utanför biblioteket i Gällivare (Váhtjer). Den enligt turlistan komma 14.15 men den kom något senare.

Det mesta i bussen var på norska, men det var ändå en bra blandning av fackböcker och skönlitteratur med samiskt tema.
Jag frågade efter en lulesamisk ordlista, det fanns inte inne.

Däremot lånade jag en psalmbok, en grammatikbok och två musikCDer.

Medan jag funderar hörde jag följdande samtal utifrån.
Några barn ropade glatt till sin förälder:
-Bokbussen har kommit.
-Det är en samisk bokbuss, kom så går vi.

De kom alltså inte ens in och undersökte fenomenet samisk bokbuss.

Jag hoppas att den vuxna människan hade en verkligt mål att jäkta mot…

annars blir jag bara så arg…

Låt barnen komma, hindra dem inte!

Kommentera

