Det bästa

Standard

” Man måste alltid försöka göra sitt bästa”, sägs det. En korrekt mening som oftast låter bra, men den stör mig så jag vill syna den.

Varför då? Väljer vi att försöka göra det bästa frivilligt? Eller finns det något som tvingar?

Vem är det som ska göra något? Alla, de andra, du själv eller jag själv.

Vad är det som är det bästa? Bäst studieresultat i klassen är inte alltid det bästa om avsikten var fel.

Jag vill tänka så här:

Jag är ett barn. Jag duger. Jag vill försöka.  Då blir det bra.

Det bästa är alltid rotat i Guds nåd.

Jag vill påminna mig om en paradox, ett under, som jag inte ens försöker förklara.

Kommentera

