Påminnelse

Standard

Jag skulle vilja påminna mig själv och alla andra om att svenska är mitt modersmål. Under detta jordelivet kommer jag aldrig bli så mångsidig och nyanserad på något nyinlärt språk som jag kan vara på svenska.

Trots att jag tycker att nya och annorlunda språk är bland det roligaste som finns.

I gymnasiet fick jag betygen trea i svensk grammatik och uppsatsskrivning (dock fick jag fyra i litteraturkunskap), fyra i engelska och femma i spanska vilket väl avspeglade hur mycket jag tyckte om de skolämnena.

Numera är finska mitt favoritspråk, och det känns som en slags medicin för mig, men det blir aldrig mitt modersmål.

Jag har även påminnt min tilltänkta pratikplats om att jag väntar på att få komma dit. Det blir ett andra studiebesök på måndag innan vi eventuellt kan dra igång på allvar. På sexårsverksamheten håller man kanske inte på så mycket med språk.

 Men varför inte det då?

Vi får väl se om det blir något bra, om jag kan bidrag till samhället här på ett sätt som ger glädje och mening.

Kommentera

