Missförstådd katt

Standard

Jag känner en katt som ganska nyligen har fått flytta från en lägenhet till ett hus. Jag brukar hälsa på henne i den nya bostaden för jag kände henne lite innan också.

Vi människor förstår oftast inte vad katter menar, på det sättet är alla katter vi försöker umgås med mer eller mindre missförstådda.

Iallafall den här katten är mer sällskaplig mot människor än många andra katter är. Hon vill exempelvis att man klappar henne medan hon äter.

Häromdagen när jag var på besök och jag hade klappat henne lite så reste hon sig upp. Jag trodde att det var dags att gå till matskålen och att hon ville att jag skulle fortsatta klappa. Det var fel. Hon sade ifrån med ett försiktigt nafs och gick sedan ner under sängen för att lägga sig.

Den senaste gången jag besökte henne tänkte jag på detta att det kan vara svårt att förstå vad en katt menar. Det var ganska mystigt:  jag klappade och hon spann men hon tittade en aning hotfullt mot mina händer. Jag tänkte :

-Den här gången är hon väl ändå inte trött och less, hon spinner ju.

Jag tog fram hennes kattleksak och det var helt rätt, jag förstod till slut. Men om jag hade varit en äldre katt skulle jag nog ha förstått direkt.

Den finns en annan katt där den här katten bor nu. En katt som verkar längta till sommaren för att kunna jaga fåglar ute.

De är väldigt olika varandra men skulle förmodligen förstå varandra bra. De har inte fått träffas obevakat ännu för att människorna är så försiktiga, och detta råd har givits av experterna:

Först ska båda katternas doft finnas i hela huset innan de får gå och hälsa fritt.

Kommentera

