Forskning, film och familj

Standard

Nu är det ännu en gång så är det finns för många olika saker i livet att skriva om. Jag lever ett rikt liv, helt enkelt.

Trots att jag inte forskar själv just nu har jag förmånen att få höra doktorander, vars forskning berör det samiska diskutera. Berörande, de vill försöka förstå hela Nordens historia, de vill att forskingen ska vara till nytta men den får förståss inte vara beställningsverk, för då blir det inte trovärdigt och då försvinner arbetsglädjen. Många tycker att forskning om människor , tex om hälsa borde värderas lika mycket som traditionell forskning om rovdjur och/eller renar.

Jag och min man gillar också att se film och diskutera vad filmerna har för budskap. Nu när det är blivit varmare och mer dagljus vill vi vara ute också. Det är mycket man vill.

Imorgon ska vi resa för att gratulera några som fyllde år i december, men mest för att helt enkelt träffa dem. Vi är i otakt med firandet av allt och alla verkar det som.

Jag gissar ändå att några foton avfamiljens minsting, att bara titta på, för vi ger inte ens bort dem, kommer vara det mest uppskattade från oss i samband med den här resan.

Kommentera

