Fem viktiga språk för nordisk översättare

Standard

Jag tänkte att ni skulle få tipsa mig.

Jag tänker installera ett hjälpprogram för översättning. Nybörjarversionen, som är gratis, tillåter bara fem språk.

De fyra första är ganska självklara för mig. Svenska, finska, engelska och spanska, baserat på vad jag kan.

Vad ska jag välja som femte språk. Tyska, danska, norska (bokmål), norska (nynorsk) eller ytterligare en slags engelska så att jag har både US och UK i programmet?

7 reaktioner på ”Fem viktiga språk för nordisk översättare

  1. Urban Ingelsson

    Hej

    Kan inte säga vad som är bäst. Måste du välja det direkt när du installerar eller kan du välja det femte språket när du upptäcker ett behov?
    Vad har du mer för resurser? Kan du klara av andra språk på andra vis (med lite mer arbete)?

    KRAM
    UBBE

    • Ja, jag måste välja när jag installerar. Jag har frågat en som vet. Så om jag väljer fyra språk så kan jag bara använda fyra språk. Alla varianter av engelska ingår dock om man väljer engelska så jag behöver inte välja bort något för att få både brittisk engelska och USA-engelska.

      Jag ansöker flitigt till verktygslösa översättningsprojekt, dels översättningar finska -svenska, dels redigering av andra översättares svenska. Översättningar med verktyg är dock mycket vanligare, och därför bör jag lära mig de vanligaste verktygen.

  2. Kaisa Hampusson

    Hei Emma!

    Mielenkiintoinen projekti. Minun ehdotukseni viidenneksi kieleksi on saamenkieli.
    Nyt tuli mieleen että niitä on useampia. Sinä tiedät mikä on eniten käytetty.
    Hyvää kesään jatkoa sinulle.
    Kaisa

  3. Nu har jag inte samma dator längre, så jag kommer inte åt programmet längre. Jag tycker ändå bäst om att jobba med sådana orignaltexter där programmet inte hjälper.

Kommentera

