Tillfälliga hem

Standard

Vi bor just nu på två ställen, på ett sätt som gör att båda bostäderna känns tillfälliga och därigenom bättre. När jag var i Umeå på jullov kändes det som att vara i en sommarstuga eller i ett trivsamt vandrarhem. Jag hade inte tagit med mig denna dator  så jag kunde varken pyssla om mitt översättningsföretag eller roa mig med internet.

Några små undantag gjordes givetvis. På biblioteket går finns internetdator avsedd förr en kvart i taget och när  hemresan till vårt andra hem, här i Sundsvall, fanns det skäl att använda mannens  jobbdator  för att planera resan på bästa sätt.

Här i Sundsvall har vi TV och jag skulle vilja  nämna att Idol-finalen den sjätte december var en oväntat godbit, en final mellan Umeå och Sundsvall.  Juryn, och även jag själv får jag erkänna, verkade ju tro att Eric från Leksand skulle vara med i Finalen. Just för att vi uppskattar bägge städerna så mycket och tyckte att båda finalisterna var OK,kunde  vi se finalen utan att bry oss  särskilt mycket om vem som skulle vinna.  Men  det bästa Idol-relaterade inslaget på TV var Markus Fagerwalls dokumentär Raja/ Gränsen en avspänt dokumentär med mycket bra musik från Tornedalen. För mer än 200 år sedan förändrades människors liv när den nya gränsen tillkom och detta påverkar unga människor idag, särskilt de som vill använda minoritetsspråk.  2013 års Idol-finalen  var mer ytlig och nämnde inte ens Finland trots att det råkade vara Finlands självständighetsdag. Här finns mycket att säga men jag vill med detta inlägg bara säga att våra bästa hem på jorden är tillfälliga

 

 

En reaktion på ”Tillfälliga hem

  1. Jag fick just ett meddelande från WordPress att fler läser min blogg än någonsin. Jag vet inte om det beror på det här inlägget men jag hoppas det, för jag tycker att det är ett bra inlägg som inte bara innehåller observation utan också reflexion.

Kommentera

