Vår och valborg

Standard

I Umeå börjar våren först på valborgsmässoafton har jag fått lära mig i år. Det är kulturhuvudstadår i Umeå iår och jag var på en berörande årstidsinvigning i centrum. Gijrra heter våren på vår egen samiska, umesamiska. ”Glada vappen ” skrev en vän i Finland till mig på internet. I Sverige säger vi nog oftast ”Trevlig valborg”.

Alla kända och okända artister var bra, det var tre olika med max tre låtar vardera. Bäst var Jon- Henrik Fjellgren som jojkade. Presentatör var poeten Solja Krapu.

De snöade och blåste men vi var glada ändå. Även de tre första dagarna av maj var kyliga. Ändå såg jag fåglar som jag inte sett här på hela vintern. Sädesärla, bergfink, bofink, trädkrypare, svartvit flugsnappare. Så det är nog sant att våren har börjat.

 

2 reaktioner på ”Vår och valborg

    • Jag bodde tretton år av min barndom i Småland, men har ändå alltid räknat mig som norrlänning. Trots 19 år som vuxen i Norrland har jag svårt att släppa förväntan på en mer sydsvensk trots att den inte alltid är så behaglig i början, med slask redan i februari.

Kommentera

