En smakfråga

Standard

Vilken mat från min barndom tycker jag bäst om? Här vill jag nämna hemlagad pitepalt med smör och lingonsylt, våfflor med grädde och hjortronsylt (mmm, nästan som en tårta) och hemlagade karelska piroger med äggsmör.

Det har troligtvis samband med att min pappa och jag är norrlänningar.  Två av de nämnda rätterna, är förutom att de är goda, också mycket norrländska. Pitepalten är ju till och med uppkallad efter Min mamma är inte norrlänning, men hon trivdes mycket bra i Umeå på den tiden när vi bodde här tillsammans, före vår flytt till Småland. Ett bra sätt att beskriva min mamma är att säga att hon är kustsvensk, hon har sina bästa barndomsminnen från Östgötakusten och hennes föräldrar i sin tur var kustbor från Småland.  Finlandssvenskar är också kustsvenskar. Det är möjligt att finländare tror att alla svenskar är kustsvenskar. Det är inte riktigt sant men från en finländsk  synvinkel är det en ganska rimlig generalisering. Mamma hade under tiden i Umeå ganska lätt för att få finländska vänner, både finskspråkiga och svenskspråkiga. De karelska pirogerna hade hon lärt sig göra av en av dessa vänner, någon som jag aldrig träffat.

Gemensamt för alla dessa rätter är att den hemlagade versionen är arbetskrävande, rätterna är rika på fett och kolhydrater, som ju de flesta människor tycker om egentligen, och dessutom har jag aldrig lärt mig att laga dessa rätter själv.  Den bästa palten är min ena fasters vegetariska palt som förutom sylt och smör serveras med broccoli. ( Den mest traditionella pitepalten innehåller fläsk, men det fläsket har jag aldrig tyckt särskilt mycket om.)  Min farmor försökte lära mig att laga palt en gång i Småland när jag var 12 år. Jag var inte tillräcklig snabb och stark. Jag tyckte ändå om att hon försökte lära mig.

 

En reaktion på ”En smakfråga

  1. The only thing I recognise in that list is waffles and cream 🙂
    But your enjoyment of such foods comes across loud and clear. I also liked that you thought about the influences of your life regarding the foods you love.
    And you are correct about people enjoying meals which are rich in fat and carbs. (Even when we shouldn’t.)

Kommentera

