Till ett kafé

Standard

Det är en blåsig och kylig junidag. Eftersom jag är ensam kan jag passa på att lyxa till det lite och går till stadsdelens egna kafé som ligger mitt i ett köpcentrum med lokala mataffärer och en pizzeria och ett hamburgerställe. Jag tar med mig mitt alldeles färska matmagasin Hunger, som just kom i brevlådan. Magasinets chefredaktör är faktaboksförfattaren Mats-Eric Nilsson som jag beundrar.

På vägen till stadsdelens centrum ser jag två kvinnor med en barnvagn, förmodligen sover en bebis i vagnen. Kvinnorna har olika slags slöjor på sig och har olika hudfärg en mörkbrun och en medelbrun. Men de talar samma språk.  Jag gissar att de kommer från Etiopien eller Eritrea där även många kristna kvinnor använder slöja. Sedan ser jag en ljuslockig svensk student kånkades på en Ica-kasse.  Sedan ser jag en kvinna utan slöja, med liknade nordafrikansk utseende, hon kör sin matkasse i en sittvagn.

På kafeét observerar jag inte så bra. Kafégästerna är utbytta varje gång jag tittar upp från min tidning. På vägen hem testar jag att för första gången i mitt liv äta en maskrosblomma. Mmm … smaken påminner om maskrosblad men är mildare.

Kommentera

