Språkmissbrukare?

Standard

Jag har jobbat hårt . Jag är lyckligtvis fortfarande ensam hemma, och jag festar loss med Heroes del Silencio på hög volym. På spanska, och jag ber inte om ursäkt. Om det hade varit viktigt för conquistadorerna att man inte skulle missbruka deras språk skulle de inte begått så många dumheter. Idag är spanska ett viktigt samarbetsspråk för många små och stora folk.

Om man tänker efter är det häftigt att Ole Henrik Magga (känd från FN) och jag har två språk gemensamt, och då räknar jag inte skandinaviska eller ens någon sorts försök till samiska. Nä, räknas de språken då tappar jag räkningen.

Jag är har jobbat hårt för min heder. Det är härligt att vara användbar. Någonting ska man väl ha mig till. Och ni gissar rätt, det var inte spanska jag jobbade med den här gången.

Efter spanska skulle jag nog ha valt en annan musik-mix.

En annan fråga om oregelbundet jobb och efterföljande festande med Hård-rock är hälsosamt egentligen. Jag tycker att ett bra språk är bättre än ett bra vin. Om man gör den jämförelsen är det nog relativt hälsosamt ändå.

Det intressantaste med spanska är att jag känner till några fler som börjat med spanska och sen gått vidare.   Min kurskamrat från Island som precis som tillbringande en termin i Madridområdet och sedan började med finska. Och svensken jag hade som guide på en resa, han jobbade på barer i Madrid och började sedan med arabiska, tröttande och fastnade för ryska.

Jag har själv aldrig testat annorlunda alfabet…. Jag ska nu inte göra det heller. Det räcker så bra med de språk som jag redan har.

Jag har nu redan bytt till finska på Youtube.

Och jag har den äran att dela en text med er som aldrig skulle ha kunnat komma till i ett tyst bibliotek.

 

2 reaktioner på ”Språkmissbrukare?

  1. ”And I have the honor to share a text with you that would never have been able to come to a quiet library.”
    I love this last line. It’s so cheeky.
    I am in awe of the languages you know by the way. People who know more than one language semi-fluently are amazing people.

    • I’m glad that you like it. I was uncertain and thought it might be to proud and cheeky.

      We, as human beings, are gifted in many different ways. The diversity is awesome. I want to express that being what I am, and doing what I like to do, is not a burden for me. Being me is necessary.

Kommentera

