Bastu

Standard

 

Ja, vad ska man ta sig till i sommarvärmen, när det verkar som om är minst 30 grader celsius, både utomhus och inomhus. Att cykla till Finska klubben för att basta verkar ju lite knäppt i ett sådant läge. Men det kan rekommenderas, först den svalkande fartvinden när vi cyklade, sedan den lagom varma bastun (60-65 grader, denna gång, ofta vill jag ha 70 grader men nu är det ju redan sommarvärme överallt).

Till min förvåning vill barnet följa med in i bastun. Det är första gången hon självmant uttryckt ett sådant önskemål. Hon satte sig så förståndigt på ett trappsteg, nästan i höjd med den lägsta nivå och hon stannade i en hel kvart så länge det fanns något att göra, exempelvis hälla vatten på mig, undersöka bastukvasten av björkris och äta en ekologisk banan.

Jag stannade ca 20 minuter längre, vad jag är glad att de hade en bastukvast denna gång. Jag tycker så mycket om doften av björklöv. De andra har så ofta sagt att de skulle vilja ha en kvast till bastun men oftast när jag kommer dit så finns det ingen.

Jag är inte så stolt över Premium Cola-burkarna vi drack efteråt. Men det hör liksom till att dricka något.

 

 

Kommentera

