Förändringar, minnen och berättelser

Standard

Det första jag tror mig minnas som ett eget minne var att vi började läsa boken ”Emma och lillebror” oftare och oftare som en slags förberedelse inför förändringen att bli storasyster.

Nästa grupp av starka minnen finns runt flytten till Småland, också en radikal förändring.

Mina föräldrar har vittnat om att jag hade bra minne även innan jag hade ord för att tala om det som jag mindes, utan bara pekade och försökte visa något. Men sådana minnen minns jag inte längre. Medvetet minns jag bara sådant som jag kan sätta ord på.

Slutligen leder detta resonemang till ett möjligt syfte med en blogg som denna. Genom att även berätta om det som inte förändras lika fort, ökar mitt minnesförråd och jag får en rikare och friskare ålderdom. Något som jag hoppas att mina närmaste också får glädje av.

En reaktion på ”Förändringar, minnen och berättelser

  1. Jag läste just i en ”Vänta barn”-tidning i Hälsocentralens väntrum, där just ”Emma och lillebror” rekommenderas till dem som väntar syskon. En riktig klassiker.

Kommentera

