Bön och bonad

Standard

Igår var jag i Umeå Stadskyrka för att det var bönevecka igen. Det brukar alltid vara bra.

Denna gång hade jag i förväg lovat att vara där och be under en timma. Det gjorde jag.

Det som jag vill berätta om är det som överraskade mig efteråt. Under fikat kom det folk till kyrkan som mest var där för att de på en bonad.

Jag blir också uppmuntran av fikavärdarna att gå ner en trappa och se på denna bonad som består av många mindre broderier..

Den föreställde Sagavägen genom Åsele och Vilhelmina kommuner. Mina släktforskningsbyar var med.

Hälla, Gafsele, Östernoret, Torvsjö och Skansholm. Jag tänker särskilt på min anmödrar Kerttu Niilantytär och Stina-Kajsa Ingelsdotter.

Kerttu (formellt Gertrud) grundlade tillsammans med sina föräldrar och syskon Gafsele by. Stina-Kajsa (formellt Kristina Katarina) flyttade från

Torvsjö till Skansholm för att en stor familj behövde henne där.

 

Kommentera

