Extra namn

Standard

Med anledning av ett en av mina vänner funderar på namn till sin andre son och jag har sagt att jag är bra på att välja namnkombinationer som passar till en hel släkt.

Dessutom tycker jag att det är finast med tre förnamn, själv har jag bara två.

Om jag på skoj skulle till-lämpa mina egna metoder på min själv. Vilket skulle då bli mitt tredje förnamn?

Inte Lovisa ( som Sofia Lovisa fd Andersson i Småland), inte Gertrud (som min farmor, det passar inte riktigt med de andra namnen)….. Katarina skulle duga.

Hur många familjemedlemmar och andra känner mig tillräckligt väl för att räkna ut varför? Om ni läser förra inlägget Bön och bonad får ni halva förklaringen.

Förresten har jag börjat träna umesamiska med hjälp av en kursdatabas som heter Memrise. Där finns många språkkurser med ett bra glosrepitionssystem.

Kommentera

