Gott nytt år

Standard

Hej, som ni vet har jag fastnat för webb-sidan Memrise.com där man kan öva ord och fraser på många olika språk.
Just nu håller jag på med lulesamiska, tagalog och tyska.

Sedan tidigare kan jag finska och lite umesamiska (som är släkt med lulesamiskan), spanska (som språket tagalog har lånat en anmärkningsvärd mängd ord itrån) och mitt modersmål svenskan är ju släkt med tyskan. När jag var ung hade jag som dröm att en gång lära mig ett språk från Sydamerika, det har jag inte börjat med än. Men jag är rätt nöjd ändå, med finska, samiska språk och tagalog har jag med råge kommit ur den indoeuropeiska bubblan.

Tidigare i mitt liv har jag föredragit att lära mig helt nya saker och tanke strukturer när jag lär mig språk. Det kan hända att jag skulle tycka om det fortfarande. Men det är inte längre möjligt, även obesläktad språk kan ju påminna om varandra och minnet behöver ju associationer för att fungera.

Just nu har Memrise en tävling, den som lär sig flest nya ord på en månad vinner en stor summa pengar. Jag tycker att det är både kul och fånigt på en och samma gång. Förstapriset vill jag inte vinna för det skulle krävas en ohållbart ohälsosam satsning för att komma etta. Men jag skulle kanske vilja vinna en t-shirt för femtionde plats i världen. Jag tänker testa vad min inlärningsförmåga räcker till den här månaden.

Jag tänkte nämna lite grann om hur det känns att hålla på så mycket med språk framför datorn. Jag ger studierna, kanske en halvtimma på förmiddagen och 5-15 minuter på eftermiddagen.

Men en tvåminuters repitition av 7-25 glosor från ett språk, känns så spännande att axlarna blir spända trots att jag gör annat sen. Så speciellt hälsosamt kan det ju inte vara att vara språkstudieberoende.

Och därför vill vara fri att göra annat, som att träna, laga nya maträtter, resa, läsa bra böcker resten av året.

3 reaktioner på ”Gott nytt år

    • Thank you for wishing med luck, But it seems like I won´t win anything because all of the top 50 are learning atleast 7 times faster than I can. ( And I still think I am good…)
      I will keep my special January rate anyway, just to test what it feels like. Unless all of those get convicted for cheating I won´t get more then the knowledge I want anyway.

Kommentera

