Gränsfall

Standard

Idag går jag inte på föredrag om vården av sårade soldater från de finska krigen, trots att det är intressant lokalhistoria.  Jag kan inte riktigt med att höra så mycket om krig.

Å andra sidan har jag börjat i en samisk kör där vi bland annat sjunger om förändrade strandlinjer och dränkta f.d. boplatser. Vattenkraftsutbyggnaden hände också före min tid…

Förmodligen använder jag delvis vattenkraftsel för att skriva den här bloggen, så vad har jag för rätt att framföra en klagosång om det som hände då. Jag har någon slags samvete som förhindrar mig att sjunga offentligt om vilket historisk sorg som helst.

Exempelvis sjunger jag inte om evakueringen från Karelen eller stupade släktingar. Det finns andra som är bättre lämpade att sjunga sådant.

Just sången om de flyttade stränder hörde jag för första gången vid ett protestmöte mot nutida gruvplaner. Den handlar för många inte bara om vad som har hänt utan om vad som kan hända.

Kommentera

